Stan geeft indrukwekkende dam-simultaan tegen 30 spelers

Gepubliceerd op: 2024-09-07 10:27:32

Afgelopen donderdag organiseerde de Monsterse Damvereniging een spannende damsimultaan waarbij Stan van der Meer de hoofdrol speelde. In Het Vrondel verzamelden zich 30 enthousiaste dammers, ieder klaar om het op te nemen tegen Stan, de clubkampioen van afgelopen seizoen.

Stan nam het op tegen 30 spelers tegelijkertijd, een ware test van zijn concentratie, strategie en uithoudingsvermogen. Hij bewees zijn klasse door 16 van de 30 partijen winnend af te sluiten. Zijn tegenstanders, een mix van ervaren dammers en enthousiaste amateurs, deden hun uiterste best om de simultaangever te slim af te zijn.

Ondanks zijn sterke prestaties moest Stan in zes partijen zijn meerdere erkennen. Edwin Remmerswaal, Patrick Scheffers, Walther Thoen, Menno Kamminga, Engelbertus Pronk en Matthijs Broek wiste hem te verschalken. Deze nederlagen zijn echter geen schande, aangezien het niet eenvoudig is om op zo’n hoog niveau tegen zoveel tegenstanders tegelijkertijd te spelen. Daarnaast eindigden acht van de partijen in remise, waarbij beide spelers elkaar in evenwicht hielden en geen beslissing werd geforceerd.

Na afloop van de simultaan werd Stan door de aanwezigen geprezen met een luid applaus voor zijn sportiviteit en uithoudingsvermogen. De simultaan luidde het nieuwe damseizoen in. Op de agenda staan o.a. damlessen, onderlinge competitie, clubcompetitie en het open sneldamtoernooi op 14 november.

Start damseizoen 2024-2025

Gepubliceerd op: 2024-08-21 21:03:06

In de zomerperiode genoten de dammers van de Monsterse Damvereniging van het soms mooie weer, bezochten één van de geopende schaak/damtafels in het Westland of deden mee met zomerdamtoernooien.

Ook de jeugd deed het goed. Porter Richardson deed mee met het WK Fries dammen. Bij het Rotterdam Open behaalde Porter 8 punten. Hierbij haalde hij knap punten tegen vier op papier beduidend sterkere spelers. Bij het Nijmegen Open was Stan van der Meer succesvol met 10 punten. Bij de prijsuitreiking werd Stan maar liefst twee keer naar voren geroepen. Behalve de derde plek in zijn ratingklassement werd hij samen met drie anderen eerste in het ploegenklassement. Samen deden ze ook mee aan NK sneldammen voor aspiranten. Porter werd hierbij 5e en Stan werd 3e van Nederland!

Op donderdag 5 september begint het nieuwe damseizoen van de Monsterse Damvereniging met een simultaan tegen de clubkampioen in Het Vrondel. Geïnteresseerde zijn welkom. Aanvang 19:30 uur.

Schaak-/damfietstocht 20 juli

Gepubliceerd op: 2024-07-14 20:35:28

Op zaterdag 20 juli staat een combinatie van schaken, dammen en fietsen centraal in Westland. Zo wordt om 12.00 uur de 250e schaaktafel van Nederland officieel geopend in Naaldwijk, tegenover Westlandtheater De Naald. Wethouder Michiel Ferwerda opent deze locatie samen met Anneke van Zanen (voorzitter NOC*NSF) en Jesús Medina Molina (initiatiefnemer van Urban Chess). Ook wordt dan stilgestaan bij de 100e verjaardag van de Wereldschaakbond FIDE.

Behalve de opening van de 250e locatie worden op 20 juli ook vier andere schaak-/damtafels in gebruik genomen in de dorpskernen De Lier, Monster, ’s-Gravenzande en Wateringen. In de andere zes dorpskernen wordt voor het einde van dit jaar nog een schaak-/damtafel geplaatst.

Nieuw: Fietsroutes langs de schaak-/damtafels in Westland
Direct na de openingshandeling kan iedereen die dit wil een route langs alle nieuwe schaak-/damtafels fietsen. Er zijn twee routes van 25 km en 40 km (deelname is gratis). De fietsroutes kunt u op elk van de vijf locaties starten en op elke locatie staan consumpties klaar. En start u in Naaldwijk? Dan ontvangt u een goodiebag (zo lang de voorraad strekt).
Ga naar schaakdamtafel.westlandschaakt.nl voor meer informatie

oudere berichten