Stan van der Meer op WK jeugddammen

Gepubliceerd op: 2018-11-03 15:34:21

Afgelopen week vond het jeugdwereldkampioenschap dammen in Wit-Rusland plaats. Stan van der Meer had zich hiervoor geplaatst door tweede te worden op het Nederlands kampioenschap voor welpen. Hij ging samen met zijn vader en de andere Nederlandse deelnemers gemotiveerd op weg naar Wit-Rusland.

Het jeugdwereldkampioenschap dammen in de categorie welpen was sterk bezet met vooral veel spelers uit Oost-Europa aangevuld met sterke Mongoliërs en Chinezen. Er werden 9 wedstrijden gespeeld volgens het Zwitsers systeem. Bij dit systeem krijg je elke ronde een tegenstander die evenveel punten heeft als jou. Op sommige dagen moesten er twee partijen worden gespeeld en sommige partijen duurden meer dan vier uur. Een zware opgave voor Stan van der Meer die tegen veel Wit-Russen moest dammen. Tussendoor was er op donderdag sneldammmen. Klik hier voor uitslag van het sneldammen.

De Rus Aisen Egorov werd kampioen met 17 punten, tweede werd de Chinees met Mingxuan Xu met 15 punten en derde de Est Priit Lokotar met 12 punten. Stan wist zijn laatste twee partijen te winnen en kwam op 9 punten. Hiermee werd hij 20ste van de 30 deelnemers. Een mooie prestatie op zijn eerst jeugdwereldkampioenschap.

Stan van der Meer op EK jeugddammen

Gepubliceerd op: 2018-08-13 17:26:01

Van 1 augustus tot en met 9 augustus vond in de Litouwse stad Vilnius het EK jeugddammen plaats. Stan van de Meer uit Monster had zich hiervoor geplaatst door tweede te worden op het NK dammen voor welpen afgelopen mei. Dagelijks verscheen er een verslag van belevenissen van de Nederlandse deelnemers op Jeugddammen.com.

Stan voor aanvang van zijn partij tegen landgenoot Matheo.

Stan van der Meer kwam goed uit de startblokken en speelde de eerste wedstrijd remise tegen een sterke tegenstander uit Oekraïne naar ruim twee uur dammen. Stan won in totaal drie keer, speelde drie keer remise en verloor drie keer. Hiermee werd hij keurig 14de van 28 Europese welpen. Alle uitslagen en de volledige eindstand staan op Toernooibase.

Er waren in Vilnius ook nog twee damtoernooien met verkorte bedenktijd: Rapid (15 minuten per persoon) en Blitz (5 minuten per persoon). Bij beide toernooien eindigden hij in de middenmoot. Bij het Rapid werd hij 32ste van de 51 deelnemers met acht punten. Bij Blitz werd hij 20ste van de 52 deelnemers met tien punten.

De Monsterse Damvereniging start het nieuwe seizoen op donderdag 6 september. De jeugdtraining begint om 18:30 in Dorpshuis het Vrondel in Ter Heijde aan Zee. Iedereen die meer wil weten, mag vrijblijvend langskomen om kennis te maken met de damsport.

Zilver voor Stan van der Meer op NK dammen

Gepubliceerd op: 2018-05-13 12:22:09

Stan van der Meer van de Monsterse Damvereniging heeft zaterdag 12 mei in Hoogeveen het zilver behaald op het Nederlands Kampioenschap dammen voor welpen. Stan had na 9 wedstrijden 14 punten bij elkaar gedamd. De start van zijn toernooi was matig. In de eerste ronde verloor hij van Matheo Boxum. In de tweede wedstrijd kwam hij niet verder dan remise. Hierna was hij warmgedraaid en won bijna alle wedstrijden die volgde. Alleen Yuri Derks kon hem nog een puntje afhandig maken. Het goud was voor Matheo Boxum uit Emmeloord met 15 punten en het brons voor Yuri Derks uit Dongen met 12 punten.

V.l.n.r Yuri, Matheo, Stan en hierachter voormalig Wereldkampioene Natalia Sadowska.

oudere berichten